مجمع تجاری «B2B» میان افغانستان و ازبکستان با حضور ده‌ها تاجر و سرمایه‌گذار در کابل برگزار شد و به امضای تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار انجامید.

  • ۲ جوزا/خرداد ۱۴۰۵

به گزارش ایراف، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اعلام کرد که مجمع تجاری B2B (تجارت بنگاه‌با‌بنگاه) با حضور گسترده فعالان اقتصادی دو کشور در کابل برگزار شده است.

در این نشست، تاجران افغانستان و ازبکستان درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی، افزایش تجارت دوجانبه و ایجاد فرصت‌های تازه سرمایه‌گذاری گفت‌وگو کردند.

به‌گفته مسئولان، در این رویداد تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار در حوزه‌های پنبه، نساجی، تولید دارو، صنایع غذایی، سیمان و سنگ گرانیت امضا شده است.

این نشست در ادامه دیدارهای اخیر مقام‌های دو کشور، از جمله نشست «تواصل تجارتی» در کابل، برگزار شد؛ دیداری که در آن مقام‌های ارشد افغانستان و ازبکستان بر تقویت همکاری‌های صنعتی و بهره‌گیری کابل از تجربه‌های تاشکند در حوزه پنبه و صنایع سبک تأکید کرده بودند.

تحرکات تازه اقتصادی در حالی انجام می‌شود که افغانستان با محدودیت‌های ترانزیتی در مسیرهای جنوبی و شرقی روبه‌رو است و توجه بیشتری به مسیرهای شمالی و همکاری با کشورهای آسیای مرکزی نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچند این مسیرها جایگزین کامل مسیرهای سنتی نیستند، اما پروژه‌های مشترک صنعتی و همکاری‌های B2B می‌تواند بخشی از فشارهای تجاری را کاهش دهد.

اشتراک‌کنندگان مجمع بر تداوم همکاری‌ها و تسهیل فعالیت‌های تجاری میان دو کشور تأکید کرده‌اند.